חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

קיבוץ יד מרדכי: משואה לתקומה, עומדים איתן 

סיפורו של קיבוץ יד מרדכי מתחיל עם הגעת כמאה וחמישים בוגרי ובוגרות תנועת השומר הצעיר מווהלין ומגליציה שבפולין, אשר עלו לארץ ישראל במטרה להקים קיבוץ. בשנת 1936 הוקם הקיבוץ, תחילה בנתניה והוא נקרא: "מצפה הים".
שבע שנים שהו חברי הקיבוץ במיקום הזמני, עד שבדצמבר 1943 הגשימו את חלומם ועלו על הקרקע בצפון הנגב עם התיישבותם במיקום הקבע שונה שמו של הקיבוץ ל"קיבוץ יד מרדכי" לזכרו של מרדכי אנילביץ'. אנילביץ', מפקד ארגון האי"ל (הארגון היהודי הלוחם) במרד גטו ורשה, היה איש תנועת השומר הצעיר ונהרג במאי 1943 במהלך המרד בגטו.

חמש שנים מאוחר יותר, במאי 1948 במהלך מלחמת העצמאות, עמדו חברי הקיבוץ בפני אתגר קיומי ובמשך שישה ימים נלחמו בעוז רוח כדי להדוף את ניסיונות הצבא המצרי לכבוש את הקיבוץ וכדי לקבל לידיהם את השליטה על כביש המוליך מעזה אל מרכז הארץ (כביש 4).
טרום הקרבות, ולאחר דיון סוער, החליטו חברי הקיבוץ לפנות את ילדי המשק לקיבוץ רוחמה, שהיה מחוץ לקו האש. 
הקרבות העזים גבו את חייהם של שמונה עשרה חברי קיבוץ ושמונה לוחמי פלמ"ח. בזכות הלחימה האיתנה ועמידתם העיקשת של הלוחמים, הצליחו אלה להאט את התקדמות הצבא המצרי לכיוון מרכז הארץ וצפונה, ואפשרו לחיילי צה"ל לבלום את הכוחות דרומית לאשדוד, בצומת הקרויה עד היום, "עד הלום".   
מגדל המים שנבנה על גבעה בלב הקיבוץ, והופצץ על ידי תותחים מצריים, קרס בחלקו, וברבות הימים הפך לסמלו של קיבוץ יד מרדכי. בשנת 1951 הוצבה ליד המגדל אנדרטה לזכרו של מרדכי אנילביץ', פרי יצירתו של הפסל נתן רפפורט. בשנת 1965 נפתח למבקרים אתר שחזור הקרב בתש"ח ובשנת 1968 נחנך מוזיאון "משואה לתקומה". המוזיאון הוקם בסמוך לבית הקברות הצבאי שבו קבורים חללי תש"ח.   
מייסדי הקיבוץ ראו את מכלול ההנצחה כחלק מהותי מהמרקם היישובי, מכלול שהוא ביטוי לקשר בין אירועי השואה לימי התקומה.  

בשנת 2021 מנתה אוכלוסיית הקיבוץ יותר מ-600 חברים ותושבים.
קרבתו של הקיבוץ לגבול עזה, והיותו חלק מיישובי "עוטף עזה" משפיעה גם היום על חיי התושבים וילדי הקיבוץ כאשר אחת לתקופה מתרחשת הסלמה והאזור כולו נתון למתקפות של ירי רקטות וטילים. חוסנם של התושבים ואהבתם למקום הם שמאפשרים את עמידתם האיתנה מול האתגר הבטחוני המתמשך.

דור המייסדים (ילידי 1913-1915) הלכו לעולמם. אחרונת המייסדים נפטרה בשיבה טובה בינואר 2016. בקיבוץ חיים היום אנשי הדור השני, השלישי והרביעי של המייסדים וחברי גרעינים מדרום אמריקה ומבולגריה, שהצטרפו לקיבוץ לאחר הקמתו.  
בקיבוץ יד מרדכי קיימים מוסדות חינוך בהם מתחנכים מגיל ינקות ועד תיכון, ילדים מהאזור ביחד עם ילדי הקיבוץ.  

הקיבוץ מוצא פרנסתו במגוון ענפים:

מעגל של חברי קיבוץ מצפה הים, רוקדים על הצוק בנתניה
מבט מגבוה על מצפה הים, בתמונה רואים את המבנה המרכזי ששימש כבית ילדים וחדר אוכל ושני צריפים.

גידולי חקלאות

הכוללים תפוחי אדמה, חיטה, תירס, כותנה, חימצה (חומוס), אפונה, בוטנים, סורגום, מטע אבוקדו ופרדסי הדרים.

ענפי בעלי החיים 

הכוללים רפת ולול פיטום לבשר.

מכוורת יד מרדכי

המכוורת הגדולה בארץ, המונה כיום כ- 5,000 כוורות. גידול דבורי בומבוס למטרות האבקה של צמחי תרבות בחממות, בעיקר עגבניות שרי.

אתרי המורשת והתיירות

מוזיאון "משואה לתקומה", אתר שחזור קרב תש"ח, אנדרטת מרדכי אנילביץ', אנדרטת משוריין פינוי הילדים, קבר חסיד אומות העולם ולדיסלב קובלסקי ז"ל, בית העלמין לחללי תש"ח, "בית הדבורה והדבש", "קיבוץ של פעם", והגלריה לאומנות "דנה". 

ילדי יד מרדכי מצטלמים ליד המבנה המרכזי של "מצפה הים" במהלך ביקור שורשים, שנות השמונים.
מייסדי קיבוץ יד מרדכי בביקור נוסטלגי במצפה הים, ליד המבנה המרכזי
צריף במצפה הים וגינת ירק קטנה לצידו.
לוגו מוזיאון יד מרדכי 'משואה לתקומה' המכון להוראת השואה - קיבוץ יד מרדכי

הזמנת פעילות

דילוג לתוכן