חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

משואה לתקומה ואז מלחמה
הדרכות בבתי הספר בצל מלחמת "חרבות ברזל"

בימי השגרה עוסק מוזיאון יד מרדכי "משואה לתקומה" בהנצחת שני אירועים מכוננים בהיסטוריה היהודית: השואה, בדגש על קורותיה של יהדות ורשה, והתקומה שהתחוללה במלחמת העצמאות. ב - 7 באוקטובר 2023 השתנתה המציאות הישראלית כפי שהכרנו אותה, בכל תחומי החיים. אירועי המלחמה מהדהדים זיכרונות עבר כואבים ומעוררים שיח מורכב ורגיש. בימים אלו, תלמידים בכל הגילים מעלים תהיות סביב הנושאים של מלחמה, שואה, אובדן ותקומה. מטרתנו היא לתווך את המורכבות באמצעות מבט מסקרן בהיסטוריה של העם היהודי, ובהתייחס להווה הכואב. צוות המדריכות והמדריכים שלנו ערוך לשיח ער, מעורר מחשבה ורגיש עם התלמידות והתלמידים.

תמונת נוף של הקיבוץ מגבעת אנדרטת אנילביץ'

הרהורים על המושג בית - אז והיום

במציאות הנוכחית אלפי ישראלים עקורים מביתם, פליטים במולדתם. לחלקם הגדול אין כלל בית לחזור אליו, שכן ביתם נבזז, נשרף ונהרס.

המושג "בית" מקבל בימים אלו רובד משמעות חדש, והוא מעסיק רבים מאיתנו. הסדנה מורכבת משני צירים מרכזיים: הציר האישי (מושג "הבית"), והציר ההיסטורי (אלף שנות יהדות פולין).

בסדנה נלמד על שני הצירים האלו יחד ולחוד; נלמד על העבר ונחקור אותו, ובמקביל נביט בהווה ונבחן כיצד הסיפור ההיסטורי פוגש את המשתתף היום, בצל המלחמה.

 

קהל היעד: חטיבות ביניים ותיכוניים

סדנת חברות וחוסן

בימים אלו השיח על התמודדות ילדים בעת משבר ער נתמיד. כדי להעניק לתלמידים כלים מתאימים להקשיב ולהשתתף בשיח הזה, הסדנה תתמקד בילדים וילדות גיבורים וגיבורות מתקופת מלחמת העולם השנייה. התלמידים יוזמנו לחקור וללמוד כיצד הילדים הללו, שסיפוריהם שזורים בסיפור היסטורי, התמודדו עם דילמות ומשברים באותה התקופה, וכיצד הפגינו חברות, אחריות ומעורבות כלפי בני משפחתם וחבריהם. התלמידים והתלמידות ילמדו שגם בשעת משבר המשפיע על חייהם ועל חיי קרוביהם עומד להם הכוח להשפיע לטובה על סביבתם, ויבינו כיצד גילויי חברות, אחריות ומעורבות יכולים לעודד אותם ואת סביבתם ולי חוסן אישי וקהילתי.

קהל היעד: תלמידי כיתות ו' – ח'

בונים קיבוץ בנגב

בשל הנסיבות המצערות של אירועי המלחמה הפכו הנגב המערבי וקיבוצי עוטף עזה למוקד שיח מרכזי. כדי לחשוף את המשתתפים לאזור ולעברו המפואר, יצאו התלמידים ל"מסע" בעקבות סיפורו של קיבוץ יד מרדכי. באמצעות לוח משחק ענק נלמד על תקופת ההכשרה בפולין, על סיפור העלייה לארץ ועל שנות הסיוע במפעל ההעפלה, על הקמת הקיבוץ בנגב ועל העמידה בקרב מול הכוח המצרי בתש"ח.
הפעילות מקנה לתלמידים ולתלמידות מושגים היסטוריים בסיסיים על העלייה, ההתיישבות, ההגנה ומלחמת העצמאות ועל חיי הקיבוץ השיתופיים, והכול במשחק קבוצתי המשלב מגוון משימות חווייתיות ומעודד לשיתוף פעולה, בשיח ער ורגיש על המצב הנוכחי.

 

קהל היעד: תלמידי כיתות ג' עד ה’

קבוצת ילדים ליד אנדרטת מרדכי אנילביץ'

גילאי מצווה

התוכנית עוסקת בשתי תמות מרכזיות: משפחה וחברות. היא מפגישה את התלמידים והתלמידות עם נושאים ושאלות של זהות אישית, ומביאה בחשבון את מעגלי השייכות ואת מידת המעורבות בהם. בלימוד הערכי והחווייתי נלמדים בד בבד אירועים מן העבר וההווה במטרה להעמיק את הקשר עם המסורת המשפחתית, הקהילתית והלאומית, כחלק מתהליך גיבוש הזהות האישית והחברתית. בסדנה נדבר על משמעות הפרט במציאות הנוכחית, 

 

קהל היעד: תלמידי חטיבת ביניים

אות חסיד אומות העולם מטעם יד ושם

חסידי אומות העולם

סדנה אינטראקטיבית שבה נעסוק בבחירתם המופלאה ויוצאת הדופן של חסידי אומות העולם לסכן את חייהם כדי להציל יהודים. נלמד על מגוון הדרכים שננקטו להצלה, ונקיים שיח ערכי על בחירות מוסריות והשלכותיהן על היחיד, על העם ועל האנושות בכלל – שיח הרלוונטי יותר מתמיד גם בימינו, על רקע השאלות המורכבות בשדה החברתי.

 

קהל היעד: תלמידי תיכון

פעילות סדנאית בבית הספר

פרוייקט לונקה

"פרויקט לונקה" הוא חלק ממיזם בין־לאומי שבו צילמו צלמי עיתונות בכל העולם שורדי שואה בסביבתם הטבעית, באופן המשקף את חייהם. בסדנה ניחשף לתמונות הייחודיות והמרגשות, ונדון בקשר שלנו לשורדי השואה ולמורשתם. העיסוק ב"בחירה בחיים" רלוונטי מתמיד. הסדנה תעסוק בתקומת הניצולים, בעשייתם, בפועלם בבניית הארץ ובכוחות ההתמודדות שלהם, ותיתן השראה לתקומתנו המחודשת כיום.

 

קהל יעד: תלמידים בכל הגילים

נאציזם - תערוכה נודדת

בסדנה זו ייחשפו המשתתפים והמשתתפות לחוויית החיים של האדם בתקופה הנאצית, כפי שבאה לידי ביטוי בחינוך ובתעמולה. המשתתפים ידונו בשאלה איך אדם שם לב לתהליך בזמן שהוא מתרחש?, במטרה לנסות ולהבין מה היה הנאציזם, מה משך בו, כיצד התבסס ועלה לשלטון, והאם יכלו אנשי התקופה להתנגד לו?

 

קהל היעד: תלמידי תיכון

תערוכה סדנאית -
"רוח האדם לנוכח משבר"

כיצד בני אדם קמים ממשבר ומוצאים בעצמם את הכוחות להמשיך הלאה?  אחד האתגרים הגדולים בעבור בני אדם בעת משבר ואחריו הוא השמירה על הרוח, התקווה והאמונה בהגעת "היום שאחרי" המשבר. בתוך קורות השואה אנו מוצאים סיפורים רבים על התמודדות והישרדות של בני עמנו אשר מצאו בעצמם כוחות וכלים לשמור על צלם האנוש בעולם בו ניסו להשמידו. בתערוכה נתבונן בכתביהם ויצירותיהם של אנשי רוח ואמנים מתקופת השואה, על מנת ללמוד מהם על המנגנונים הנפשיים והרוחניים שעזרו להם להתמודדות, שיקום וצמיחה מחודשת; מה עזר להם לראות אור בתוך חושך גדול כל כך? ומהיכן שאבו כוחות והשראה להיאחז בחיים? איך מצאו משמעות בתוך הסבל וחוסר האונים?

תערוכת דגם גטו ורשה

איך מתמודדים עם משבר? - גטו ורשה וארכיון "עונג שבת"

בימים בהם אנו מצויים במכאובי קיום, העיסוק בתיעוד ובהנצחת האירועים בעבור הדורות הבאים הינו משמעותי ורלוונטי. כבר לפני עשרות שנים תיעוד האסון הפך לחלק חשוב בהתמודדות. כך למשל, בזכות ארכיון "עונג שבת", היסטוריונים הצליחו לקבל הצצה לחיים בגטו ורשה, הגטו הגדול ביותר בתקופת השואה. בסדנה זו התלמידות והתלמידים יקבלו את ההזדמנות לעבוד עם מקורות ראשוניים ולהיות "היסטוריונים לרגע". דרך המקורות, הקבוצה תכיר את אנשי הגטו ותלמג על חוויותיהם, על רגשותיהם ועל מכאובי הקיום היהודי בתקופת הגטו, וגם על נקודות אור שסייעו בהתמודדות עם המשבר.


קהל היעד: תלמידי תיכון

סדנת דפי מדרש

מושגים רבים בהם אנו משתמשים בחיי היום יום הם בעלי משמעות מוסכמת וברורה לנו אישית וחברתית. כולנו יודעים למה אנחנו מתכוונים כאשר אנחנו אומרים: בית, ביטחון, אהבה וכו'. השבעה באוקטובר טלטל את החברה הישראלית במובנים רבים, אך משהו גם ברובד השפתי והמושגי עבר טלטלה בעקבות אירועי הטבח הנוראיים. מושגים שהיו ברורים לנו מקבלים גוון אחר ומשתנים לנגד עינינו. בסדנה זו נבחן את מהות המושגים "הברורים" הללו בהם נהגנו להשתמש ומקבלים היום משמעות קצת שונה.

הדיון אודות מושגים אלו יתהווה סביב ארגונם בצורת דפי תלמוד. בכל דף תלמוד נעסוק במושג אחר שעבר טלטלה ובעזרת טקסטים  פילוסופיים, ספרותיים, תנ"כיים, ויזואליים, טקסטים מתקופת השואה וטקסטים אקטואליים נלמד יחד את מהות המושג עבורנו היום. הדיון הקבוצתי הוא דרך מעמיקה להעלות רגשות, חוויות ותחושות לאור השבעה באוקטובר ולאפשר חיבור מחדש לזהות האישית של כל אחד מחברי הקבוצה ולזהות הקבוצתית המשותפת.

לוגו מוזיאון יד מרדכי 'משואה לתקומה' המכון להוראת השואה - קיבוץ יד מרדכי

הזמנת פעילות

דילוג לתוכן